Koleje Małopolskie ogłosiły nowe postępowanie przetargowe na wykonanie naprawy na poziomie P4 czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych Acatus Plus serii EN64. Poprzedni przetarg, obejmujący również zabudowę urządzeń pokładowych systemu sygnalizacji kabinowej ETCS, został wcześniej unieważniony z racji przekroczenia budżetu zamawiającego przez obydwu oferentów.
Acatus Plus to platforma elektrycznych zespołów trakcyjnych, produkowanych przez Pesę Bydgoszcz w latach 2014-2016. Dla zrozumienia genezy jej powstania istotny jest kontekst czasowy – trwała wówczas wojna cenowa pomiędzy bydgoskim producentem a Newagiem, który wprowadził na rynek platformę Impuls, uważaną za lepiej zoptymalizowaną kosztowo aniżeli Elfy. Acatusy Plus miały zatem stanowić budżetową alternatywę dla droższych Elfów i jednocześnie wersję rozwojową produkowanych wcześniej pojazdów Acatus II. Nie okazały się jednak sukcesem sprzedażowym – wyprodukowano ich zaledwie 13 sztuk, w tym 9 jednostek trójczłonowych oraz 4 pojazdy składające się z dwóch członów.
Większość z nich, to jest 10 sztuk, zamówił samorząd województwa małopolskiego. W Małopolsce jeździły one zarówno w barwach Kolei Małopolskich, jak również Polregio. Ostatecznie od roku 2017 samorządowy przewoźnik wykorzystuje 4 jednostki trójczłonowe serii EN64, natomiast Polregio – wszystkie pozostałe. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku marca,
Koleje Małopolskie ogłosiły przetarg na wykonanie przeglądu na poziomie P4 wszystkich eksploatowanych pojazdów. W ramach zadania przewidziano również zabudowę urządzeń pokładowych systemu sygnalizacji kabinowej ETCS. Do otwarcia ofert pierwotnie miało dojść już w kwietniu, jednak ostatecznie nastąpiło to dopiero pod koniec czerwca.
Zainteresowane realizacją zadania były tylko dwa podmioty – Pesa Mińsk Mazowiecki oraz Public Transport Service. Ich oferty zostały wycenione na kwoty skokowo przewyższające budżet zamawiającego, określony na nieco ponad 13 mln zł. Public Transport Service, który złożył tańszą ofertę, wycenił zamówienie podstawowe na blisko 26 mln zł, natomiast Pesa Mińsk Mazowiecki oczekiwała niemal 27 mln zł (obydwie wyżej wymienione wartości w ujęciu brutto). Nie była zatem zaskoczeniem lipcowa decyzja samorządowego przewoźnika o unieważnieniu przetargu. W dniu 4 sierpnia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło nowe ogłoszenie o zamówieniu. Szacowany okres obowiązywania zamówienia określono na 12 miesięcy.
Tym razem w informacji o przetargu brak wzmianki o zabudowie urządzeń pokładowych ETCS. Jak czytamy w ogłoszeniu, przedmiotem zamówienia – oprócz wykonania naprawy na poziomie P4 jednostek elektrycznych EN64-004, EN64-006, EN64-007 i EN64-008 – będzie wykonanie prac dodatkowych w przypadku zidentyfikowaniu takiej potrzeby przez wykonawcę oraz opracowanie dokumentacji technicznej. Przewidziano także realizację prac opcjonalnych w ramach prawa opcji, które zostało opisane w dokumentacji przetargowej (nie została ona na razie opublikowana na platformie zakupowej zamawiającego). Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 9 września bieżącego roku do godziny 12:00, natomiast dwa kwadranse później nastąpi ich otwarcie. Jedynym kryterium oceny ofert będzie zaoferowana przez potencjalnych wykonawców cena.